Het is te duur! Hoe bepaal je jouw prijs?
De hoogte van de prijs van een dienst of product: het is altijd een interessant onderwerp.
Vandaag was er ook weer een super interessante discussie over de hoogte van prijzen in de groep van mijn vriendin en Business coach Veronique Prins.
Ik heb zelf ook VEEL met de hoogte van mijn prijzen gestoeid toen ik net starte.
Ik wilde ZO graag iedereen helpen. Ik wilde niemand uitsluiten en voor iedereen bereikbaar zijn.
Dus ik had een goed idee: Ik bood mijn diensten aan tegen: “Bepaal je eigen waarde.” Zo konden mensen ZELF beslissen hoeveel ze zouden investeren. Het probleem was dat mensen 5 of 10 euro gingen betalen voor mijn programma dat makkelijk het 100 voudige waard was. Oeps.
En ik kon er natuurlijk niet van leven.
EN het ALLERergste was ook nog eens dat die mensen NIETS deden met de content (Ik kon zien wanneer mensen inlogden)
Later leerde ik pas waarom dat dat zo was.
Als je niet investeert, ben je niet geïnvesteerd.
En moet je dan per se grote bedragen investeren? Tuurlijk niet, maar dan moet je je tijd en energie investeren. Dan ga je vanzelf meer verdienen en heb je minder tijd haha, maar MEER geld en dan kun je dus vanzelf weer meer investeren.
Het is vaak verwarrend voor veel mensen, want wat maakt nu dat mijn programma 3000 euro kost, terwijl je een soortgelijk programma ergens anders voor 500 euro kunt kopen (hoewel ik dat ernstig durf te betwijfelen haha)
Maar het IS een feit: de ene coach vraagt 50 euro per uur en als je bij Tony Robbins coacht, ben je 1 miljoen per jaar kwijt.
Je kunt een nieuwe auto krijgen voor 20.000 OF voor 200.000
Je kunt een nieuw servies kopen bij de Hema voor een paar tientjes. Koop een servies bij de Bijenkorf en je bent een paar honderd of zelfs duizend euro kwijt.
Het zijn technisch gezien dezelfde producten. Sommige van die producten worden zelfs in dezelfde fabriek gemaakt. WAT maakt dan het verschil?
1. Resultaat.
Ja, de kenmerken van de producten zijn hetzelfde, maar het resultaat kan HEEL verschillend zijn.
Wij hebben ons programma zo ingericht dat het resultaat bijna onvermijdelijk is (ja, er zijn nog wat meer upgrades die we willen maken) Maar als iemand zijn of haar tijd en energie investeert en op komt dagen, dan is het resultaat bijna gegarandeerd. Dat moet wel HEEL raar lopen. En ik en mijn team zijn ook bereid om met iemand mee te kijken en altijd weer te blijven verbeteren.
Dat is heel wat anders als dat iemand een online programma aanbiedt met wat modules op een “zoek het zelf maar uit-modus.” Dat deed ik vroeger ook wel eens hoor, maar dat werkt niet en daar hebben we van geleerd en dat doen we dus niet meer, zeker niet in dit programma.
Zo was ik laatst aan het kijken voor een nieuwe auto. Ik heb in een Citroen, een BMW en een Mini gereden en daar zat toch een HEEL groot verschil tussen als het gaat om aankleding van de auto, rijervaring en service bij de dealer.
Ja, je betaalt meer dan het dubbele, maar je krijgt er VEEL meer resultaat voor terug.
2. Merk
Vooral bij auto’s is het HEEL duidelijk: je betaalt voor het merk.
Ik HOU bijvoorbeeld van het merk Audi. Past helemaal bij mij. Ik heb in een Mini gereden. Geweldige rijervaring, maar ik ben geloof ik niet helemaal een “mini-persoon.”
Jij en ik zijn ook een merk.
Mijn merk is Maartje Koper. En ik investeer HEEL veel in mijn merk. En hoe meer ik investeer, hoe meer waard het wordt.
Omdat ik meer energie heb, dus ik kan meer mensen dienen en meer creëren.
Omdat ik meer kennis heb, dus ik kan mensen meer leren waardoor ze meer resultaten hebben.
Omdat ik mijn bewustzijn vergroot, mijn spirituele gaven, zodat ik steeds beter in kan tappen op de energie van mijn klanten en het collectief, wat ENORM waardevol is.
En iets kan nog zo goedkoop zijn, maar als je niet resoneert met de energie van een merk (of een persoon) WAAROM dan investeren? En iets kan wat duurder zijn, maar als dat product of die persoon je gelukkig maakt? Wat maakt dat geld dan nog uit?
3. Type klant.
Er zijn mensen die nooit gaan investeren in coaching. Ze vinden het gewoon niet waardevol.
Er zijn mensen die hun persoonlijke, zakelijke en spirituele groei een beetje belangrijk vinden en die investeren een beetje.
Mijn klanten willen VEEL. Ze hebben GROTE dromen.
Ze zijn ook bereid om veel te investeren. En als ze het geld niet hebben, geen probleem. Ze durven OF een gok te nemen om in zichzelf te investeren en ze lenen het of ze gooien het op hun Creditcard OF ze starten met een lager geprijsd programma (Zoals Mijn Magische Manifestatie Membership) en investeren een beetje geld, maar al hun tijd en energie en werken aan hun ontwikkeling en business en halen de ROI (Rendement op hun investering) er 10x uit en groeien dan door.
Hoe meer geld mensen hebben, hoe minder tijd ze vaak hebben en hoe meer service ze willen. Hoe meer service (persoonlijke aandacht die ze krijgen), hoe hoger de investering is.
Ik betaal bijvoorbeeld met liefde meer dan 100 euro voor een massage als ik de VIP treatment krijg. Ik betaal hoe dan ook HEEL graag voor een VIP behandeling als het me tijd bespaart of energie oplevert.
Ik HOU van het gevoel dat het me geeft dat ik mezelf als speciaal, uniek en bijzonder zie en dat ik super graag investeer in mezelf en mijn welzijn.
Richt je op DAT soort klanten. WORD dat type klant!
Dat is overigens wel belangrijk: je kunt geen goede prijzen vragen als je zelf voor een dubbeltje op de eerste rang wilt zitten. Ik zie ZO veel ondernemers klagen over dat hun klanten geen ja zeggen en weglopen van hun verantwoordelijkheid, terwijl dat EXACT is wat ze zelf ook doen. Je kunt niet de space houden dat je klanten een commitment kunnen maken als je dat ZELF niet doet!
4. Marktwaarde.
Ja, er is natuurlijk een marktwaarde. Wat betaalt de markt er voor? Maar dat kan HEEL veel uit elkaar liggen.
De marktwaarde is HEEL simpel: als je iets doet dat veel mensen kunnen, is de marktwaarde relatief laag.
Bijvoorbeeld schoonmaakwerkzaamheden kunnen relatief veel mensen doen. Je kunt je ontwikkelen in het schoonmaakwerk en de BESTE schoonmaker ever worden, maar er zal een plafond zitten aan wat mensen dat waard vinden.
Die schoonmaakpro kan echter andere diensten aan gaan bieden die MEER waardevol zijn zoals schoonmakers opleiding tot beste schoonmaker, dan zit er opeens weer bijna geen plafond aan wat hij of zij kan verdienen.
Er zijn bijvoorbeeld best meer Wet van Aantrekkingskracht coaches in Nederland, maar ik ken persoonlijk niemand die er zo goed en bedreven in is als ik. Ik studeer deze materie al 18 jaar lang, dag in, dag uit. Mijn connectie met “boven” is haarscherp deze dagen en ik weet PRECIES wat er voor nodig is om succes te behalen met je business. Dat is geen kwestie van spaghetti tegen de muur knallen en kijken wat er blijft plakken. Daar is gewoon een “recept” voor. Moet je nog steeds zelf het werk doen en op komen dagen hoor haha, kleinigheidje 😉
Maar ik weet dat er bijna niemand is die kan doen wat ik nu doe. Niet dat ze het niet KUNNEN, het is geen kwestie van talent. Het is een kwestie van drive en keuze. Ik heb er gewoon HEEL veel voor over en dat mist een beetje bij de meeste mensen. En dat is prima, want dat is iedereen zijn eigen keuze, maar daarom zet mijn business wel veel geld om en doet niet iedereen zijn business dat.
5. Wat kost het je om je product of dienst te leveren?
Ik werk niet meer in mijn eentje. Ik heb een team met 5 mensen en daarnaast huren we nog mensen in.
Ik investeer in mijn eigen coaching, in systemen, websites, gratis content, mijn trainingsruimte en ga zo maar door. Het kost me iedere maand minimaal 10.000 euro om mijn bedrijf te runnen. Dan heb ik nog geen cent verdiend.
Met een A-level product is er vaak meer service en een betere klantervaring en DUS zijn er meer kosten.
6. Zie JIJ de waarde?
We creëren onze realiteit met onze overtuigingen, dus als jij de waarde niet kunt zien, zullen je klanten dat ook niet zien EN zul je ook niet de juiste klanten aantrekken.
ALLES begint en eindigt met je bewustzijn. Het heeft geen zin om een hogere prijs op je product of dienst te plakken als je niets aan je bewustzijn hebt verandert.
In de Geld is Liefde Community zet ik bewustzijn altijd op nummer 1.
De meeste mensen blijven LANG in kringetjes draaien omdat ze nieuwe beslissingen proberen te nemen vanuit hun huidige bewustzijn, maar dat is LETTERLIJK onmogelijk. We denken dat onze gedachten leidend zijn, maar dat is onzin.
Onze gedachten zijn een vertaling van onze frequentie.
We denken onze gedachten niet, hoewel we denken dat dat zo is 😉
Gedachten kun je beter zien als een signaal van je huidige niveau van bewustzijn.
Je moet dus EERST je bewustzijn verhogen en dan krijg je als het ware “toegang” tot een nieuw scala van gedachten waarmee je je probleem op kunt lossen.
Begin dus eerst eens met mijn populairste programma dat ik ooit gegeven hebt: Afstemmen & Actie. En omdat je mijn blogs leest, krijg je dit online programma geheel gratis. HIER kun je je aanmelden.
Liefs Maartje.
PS.: Wil je snel grote stappen zetten, vraag dan een Gratis Manifestatie coachingsessie aan en dan coachen we jou naar de volgende doorbraak.