Het onderwerp van de blog van vandaag gaat me echt aan het hart omdat het iets is dat veel mensen uit de weg gaan terwijl het je ZO veel kan brengen.
Ik kwam er ruim een jaar geleden achter dat ik dit van nature doe maar dat veel mensen hier problemen mee hebben. En vaak is dat vanuit schaarste denken. En door deze blog hoop ik dat ik jou er mee kan helpen om hierin een shift aan te brengen.

De eerste keer dat ik hoorde over het concept van investeren in relaties was in een training van top internetondernemer Eelco de Boer.
Hij kreeg regelmatig de vraag hoe het toch kwam dat hij zo veel contacten had met “grote namen.” En hij zei: “Dat is HEEL simpel. Ik investeer in de relatie.”
Hij noemde een voorbeeld van dat hij in Amerika naar een training ging maar dat hij dolgraag ook tijd alleen met de trainer door wilde brengen. Gewoon omdat hij mega veel respect voor hem had en hij wilde hem allerlei vragen stellen EN gewoon tijd met hem doorbrengen.
Hij mailde hem dus met de vraag wat zijn investering zou zijn als hij de dag voor de training een VIP dag met hem zou boeken. De trainer noemde een prijs en Eelco heeft dat bedrag betaald.
En zo heeft hij ook talloze geweldige mensen ontmoet in de Mastermind waarin hij zat. Ook daar investeerde hij in de relatie waardoor hij echt een bizar gaaf netwerk heeft opgebouwd van geweldige mensen. Dat is ook een van mijn idealen en daar ben ik al hard mee bezig 🙂

Een ander leuk voorbeeld kwam van een verhaal dat mijn coach Fred me ooit verteld heeft. Hij vertelde dat Kim Kardashian ooit een keer ergens was en dat er iemand riep: “Kim, wil je koffie met me drinken?” En Kim riep terug: “Ja, hoor, voor 5000 dollar wil ik best koffie met je drinken.” En dat heeft diegene vervolgens betaald. Deze persoon was ook bereid om te investeren in de relatie.

Ik heb vanaf het begin heel veel geïnvesteerd in mezelf en mijn bedrijf en daarmee ook in het bouwen van relaties. Maar totdat ik het hem hoorde benoemen was ik me er niet zo van bewust dat ik dit deed. Ik was me er ook niet zo van bewust wat me dit allemaal bracht en nog zou brengen.
Nu wel.
Ik heb de meest geweldige mensen om me heen en ik heb de meest geweldige klanten.
Ik heb de kans om op mijn eigen Mastermind Meetings en events de meest geweldige mensen uit te nodigen en interviews te houden met te gekke mensen.
Zo is in december 2017 Internationaal spreker en schrijver Joseph Oubelkas op mijn Elite Mastermind een training komen geven hoe je geld kunt verdienen met je verhaal.

Geld verdienen met zijn verhaal is namelijk precies wat hij zelf doet en hij is daarmee een groot voorbeeld voor me.
Zelden heb ik iemand gezien met zo’n goed verhaal als hij. En hij heeft een vorm gevonden waarmee hij miljoenen mensen kan helpen met zijn verhaal EN er veel geld mee kan verdienen.
En waarom komt hij op mijn Mastermind Meeting spreken? HEEL simpel. Ik investeer in de relatie.
Ik heb hem betaald om op mijn event te spreken en ook nu huur ik hem gewoon weer in.

Maar niet alleen met geld investeer ik in de relatie. Ik ben supportive en ik vraag me altijd af wat voor bijdrage ik kan leveren aan mensen.
Hoe kan ik supportive zijn als klant? Kan ik mijn rekeningen direct betalen? Kan ik heb zegenen met het geld dat ik naar ze doorstuur?
Wat kan ik bijdragen aan mijn business buddies?
Wat voor shifts kan ik NOG meer geven aan mijn klanten?
Hoe kan ik hen NOG meer waarde geven?

Een voorbeeld: toen ik Joseph inhuurde, hadden de mensen die dat programma volgden niet betaald om een high end training gaan krijgen van een van de beste sprekers van Nederland.
Maar ik zie het als een investering in wat ik WIL creëren.
Ik hou er van om aan de slag te gaan met de vraag hoe ik mijn programma’s zo goed mogelijk kan maken en hoe ik altijd zo veel mogelijk waarde kan bieden. Ik krijg ZO’N boost in mijn creatiekracht en mijn business als ik me een dag laat inspireren door toppers zoals Joseph en dat wil ik voor mijn klanten ook creëren (EN natuurlijk voor mezelf!) En dan kan ik 2 dingen doen:

1. Of ik wacht totdat er klanten zijn die JA zeggen en totdat het geld WEL op een plank ligt stof te happen (Wat nooit “zomaar” gaat gebeuren) en ik zet het DAN in de wereld.
2. OF ik doe de investering, ook al hebben mijn huidige klanten er niet per definitie voor betaald en dan weet ik dat ik dit NU al in beweging kan zetten.

Of zoals mijn coach Fred zei:

“Geef klanten meer waarde dan waar ze voor betaald hebben en je zult altijd meer geld verdienen dan waar je voor gewerkt hebt.”

En dat is niet wat ik bij de meeste ondernemers en creators zie en altijd komt dat voort uit het denken in schaarste en tekort.
Zo krijg ik bijvoorbeeld vaak e-mails van mensen die zeggen dat ze iets met me willen drinken en tijd met me door willen brengen. De ENIGE reden die ik nu kan bedenken die er voor zorgt dat ik daar “ja” op zou zeggen, is als ik die persoon al volg op social media of via zijn of haar nieuwsbrief en ik ben al mega onder de indruk van die persoon en ik weet dat hij of zij op bepaalde punten verder zijn dan ik. Kortom: dat ze een inspiratie voor me zijn. Maar ik volg niet heel veel mensen actief, dus die kans is niet zo groot.

Mijn team wijst ze altijd door naar events of livedagen die plaats gaan vinden zodat ze daar met me kunnen connecten, maar ik zie daar zelden een van deze mensen terug.
En dat snap ik. Want kennelijk waren ze al niet bereid om in de relatie te investeren.
En misschien klinkt dit voor sommige mensen uit de hoogte, so be it. Maar dit is hoe het werkt en iedereen heeft 100% de vrije keuze om wel of niet in relaties te investeren.

En het eerste wat je misschien denkt is: “Ik heb het geld er niet voor.” Want dat is meestal het issue bij mensen.
De eerste keer dat ik ging coachen bij Veronique Prins had ik het geld ook niet. Maar ik wist wel dat ik haar hulp en expertise kon gebruiken (toen wist ik nog niet eens dat Veronique een van mijn beste vriendinnen zou worden!)
Ik zei tegen haar: “Ja, we gaan aan de slag, maar ik heb het geld niet. Geef me even een dagje om het bij elkaar te krijgen.”
Ik ging op de bank zitten ‘s avonds en ik zei tegen mezelf: “Ik kom pas weer van de bank af als ik een plan heb om dat geld te verdienen.” Dus ik ging allerlei dingen opschrijven. Gewoon een brainstorm van ideeën.
En opeens kwam het idee om een bundel aan te bieden aan mijn e-mail lijst met een paar programma’s die ik al had gecreëerd. En dat heb ik toen gedaan en de volgende dag had ik de helft bij elkaar, de 2e helft heb ik later betaald. Nu is Veronique een van mijn beste vriendinnen en Mastermindbuddies. We geven samen programma’s en events die tienduizenden euro’s opleveren. Wat nu als ik nooit die 1500 euro aan coaching uit had gegeven omdat ik “geen geld had?” Dan kan ik je zeggen dat dit allemaal NOOIT gebeurt was.

Ik zeg het vaker, maar het geld ligt nooit op een plank stof te happen. Geld moet vaak gecreëerd worden met de waarde die we bieden aan de wereld.
We creëren onze eigen realiteit met waar we onze energie op focussen, dus het is een keuze of je je focust op: “Het geld is er niet, dus ik kan het niet doen.” OF op: “Ik zie nog niet waar het geld is, maar ik vind een manier om het te verdienen, wat er ook voor nodig is.”

Ik weet dat door Joseph in te huren, dat ik bijna niets overhoud aan de maandelijkse betalingen voor mijn Mastermind volgende maand, maar dat is ok, want ik weet dat ik door de investering te doen, meer klanten aan ga trekken (Want HALLO, wie wil hier nu niet bij zijn?) en DUS verdien ik het wel terug. En mocht ik TOCH geen nieuwe klanten aantrekken, dan weet ik dat het zich op andere manieren terug gaat verdienen. Daar vertrouw ik gewoon op en naast het vertrouwen zal ik alles doen wat in mijn macht ligt om er voor te zorgen dat dat ook daadwerkelijk gebeurt.

Het tweede obstakel wat mensen op kunnen werpen is:
“Maar ik weet niet wat event X of programma Y me inhoudelijk gaat brengen.”
Dat had ik bijvoorbeeld ook toen ik me opgaf voor het droomevent live event van Eelco de Boer. Het was een high end event met een kleine groep succesvolle ondernemers. Ik wist niet eens precies wat er ging gebeuren die 3 dagen. Er stonden wel wat sprekers gepland, maar het was niet eens voor hen dat ik er heen ging. Ik voelde gewoon dat ik met Eelco en die andere ondernemers in die kamer wilde zijn. Dat was mijn ENIGE motivatie om me er voor aan te melden. En dus heb ik de 5500 euro ervoor betaald.
En daar heb ik MEGA waardevolle contacten aan overgehouden. Mensen die nog nooit van me gehoord hadden en die ik nu een persoonlijk berichtje kan sturen om hen een vraag te stellen. En inhoudelijk was het het ook 100% waard hoor, maar de contacten zijn van onschatbare waarde.

En zo heb ik nog in veel meer relaties geïnvesteerd met wie ik nu geweldige dingen doe.
Kat Loterzo en Brigitte van Tuijl die op mijn event van juni hebben gesproken. Brigitte spreekt nooit op events, maar voor mij heeft ze een uitzondering gemaakt. En waarom? Juist, ik heb geinvesteerd in de relatie. Niet alleen financieel, maar ook door gewoon een toffe klant te zijn.
Jörgen Raymann die in oktober op mijn event was.
En de meeste mensen die op mijn event van december komen spreken zijn vrienden en klanten. En stuk voor stuk zeiden ze direct ja. Ze investeren hun tijd en hun energie in het event, zonder er ook maar iets voor terug te vragen. Waarom? Omdat ik bij al die mensen geïnvesteerd heb in de relatie.
Ik heb vorige maand Fred Dodson geinterviewd voor mijn you tube kanaal (Mijn Internationale kanaal dat nog niet heel veel subscriptions heeft) Maar dat maakt hem niet uit. Hij doet het graag, want ik heb geinvesteerd in de relatie.

En dan is er nog een ander belangrijk puntje als het gaat om investeren in een relatie. Want wat hierbij belangrijk is, is dat je kijkt wat de ander nodig heeft. Hoe kan ik bijdragen aan hem of haar?
Want bijvoorbeeld bij mijn vriend Merlijn (met wie ik het afgelopen jaar veel programma’s samen heb gegeven) ben ik nog nooit klant geweest. Ik volgde hem al een tijd online en ik zag dat hij een workshop “Geld, seks en oordelen, kun jij ze ontvangen?” ging geven.
Ik wilde heel graag naar die workshop, maar het was helemaal in Groningen.
Ik stuurde hem dus een e-mail met de vraag: “Ga je die workshop ook nog in de buurt geven?” En vervolgens dacht ik: “Als ik wil dat hij dat doet, moet ik er gewoon voor zorgen dat dat gebeurt.”
Dus ik heb hem terug gemailt en voorgesteld dat als hij de workshop zou geven, zou ik er voor zorgen dat de klanten kwamen.
We hebben contact gehad, een locatie geregeld en vervolgens heb ik de promo voor de workshop gedaan en hij verdiende er ook nog eens geld aan.
Dat was dus super waardevol voor hem.
Ook andere dingen die ik in de relatie heb geïnvesteerd, zijn waardevol voor hem, zoals wat ik hem vervolgens heb geleerd over online ondernemen. En zo investeert hij op zijn beurt ook weer in de relatie, maar dan dingen die voor mij waardevol zijn.

Wat er soms gebeurt is dat mensen me mailen en het LIJKT alsof ze in de relatie willen investeren, maar in feite vragen ze iets van MIJ. Ze vragen mijn tijd, expertise of mijn geld zonder te investeren in iets dat voor mij waardevol is.
Ze geven bijvoorbeeld aan dat ze me dolgraag willen helpen met mijn gezondheid of mijn lijf of andere dingen waar ik niet om heb gevraagd.
Dat wekt dan alleen maar irritatie op bij me. Want het enige dat ik lees is: Je wilt dat ik jou geld betaal (of mijn waardevolle diensten aan jou aanbiedt) voor iets dat voor mij geen waarde heeft. En andere mensen kunnen wel van mening zijn dat ik het nodig heb, maar als ik zelf die wens niet heb, dan houdt het toch echt op.
Het is dus belangrijk dat je kijkt wat precies waardevol is voor die ander en niet vanuit jouw oogpunt, maar vanuit het oogpunt van de ander.

Het derde punt dat mensen als reden op zouden kunnen voeren om niet te willen investeren in de relatie is omdat het niet nodig zou moeten zijn.
Omdat ze van zichzelf vinden dat ze al bijna even ver zijn en dat ze NU al interessant zijn voor die mensen om op een gelijk niveau mee te willen sparren.
En ALS dat zo is, doe gewoon je ding. Zet jezelf neer. Blijf waarde bieden aan je klanten. Wees jezelf en werk aan je zichtbaarheid. Als het echt zo is, dat je succes neerzet en een inspiratiebron bent, dan gaat het andere mensen vanzelf opvallen. Maar kijk even kritisch of het ECHT zo is, of dat het je ego is die aan het woord is.
Veronique en ik zijn van een coach-klant relatie naar een vriendinnen-relatie gegroeid doordat ze zag wat ik neerzette en doordat het haar inspireerde en daarom vond ze het super leuk om op een gegeven moment tijd met me door te brengen. Maar de vraag blijft: was dat OOIT gebeurt als ik niet eerst op een andere manier in de relatie had geïnvesteerd?
Misschien wel en misschien niet. Ik laat het liever toch niet aan het “toeval” over. Ik manifesteer het liever gewoon zelf als ik iets echt wil en als het nodig is om in een relatie te investeren, dan doe ik dat. Want waarom niet?

Dus….. met wie zou jij willen connecten?
Met wie wil jij nu graag in een kamer zijn?
En hoe kun je investeren in de relatie zodat dat ook echt gaat gebeuren? Ik hoop dat ik je in deze blog wat waardevolle tips heb kunnen geven om dat waar te maken.

By |2018-04-10T08:47:32+00:00november 3rd, 2017|Business, Relaties|Reacties uitgeschakeld voor Het belang van investeren in relaties voor je business