Ik kreeg afgelopen week een vraag van een van de leden van mijn Geld is Liefde Community over marketing voor de Q&A. Maar het is een prachtig onderwerp om een blog over te schrijven omdat ik denk dat heel veel ondernemers hiermee stoeien.
Dus wat was de vraag?

“Van de week kwam ik echt mijn IDEALE klant tegen voor mijn jaarprogramma. Deze meneer zat/zit echt met heel veel dingen! En ik weet zeker dat ik hem kan helpen. We hadden een goed gesprek, waarin ik een luisterend oor voor hem was en hem tips heb gegeven. Ik heb mijn visitekaartje gegeven. Hij zei dat hij mij op FB ging opzoeken en wel ”wat hulp” kon gebruiken en dus misschien wel klant wil worden.
Maar: ik heb NIET zijn gegevens gevraagd. Heb dergelijke dingen al een paar x meegemaakt: Als ik wél het nummer van een potentiële klant vraag, krijg ik vaak de reactie dat ze zelf wel bellen of op FB kijken en het afkappen (en dat ik vervolgens dus niks meer hoor.) En nu: geen gegevens, ook niets. Mag ik gewoon vertrouwen hebben?
In mijn hoofd balanceer en twijfel ik. Dan denk ik: “ik heb het wel goed gedaan met meneer, dan weer niet” enz… en ik wil gewoon niet pusherig over komen naar mensen. Ik wil ze met alle liefde helpen. Maar dan moeten ze wél echt willen. En ik wil niet gaan ”jagen”. Snap je? Wat wel: ik heb afgestemd en gevraagd: stuur de ideale klanten op mijn pad. En dan ontmoet ik meneer ”zo maar” in een natuurgebied… Volgende week is hij klaar met huidige therapie en mag hij naar huis… Dus: het is NOG steeds mogelijk dat hij contact opneemt… en wacht tot dat moment. Ik hoor graag jou mening! Alvast bedankt!”

Veel businesscoaches zullen je zeggen dat je inderdaad altijd gegevens van iemand moet vragen. Er zullen een heleboel “strategieën” zijn hoe je op iedere gelegenheid kunt “netwerken,” hoe je exact de “juiste” dingen kunt zeggen en hoe je iemand “over kunt halen” om ja te zeggen tegen je.

Maar voor mij werkt dat niet. Het is niet fun voor me.
En misschien voor jou ook niet.

En ik kan ook niet zeggen wat jij wel en niet kunt of moet doen, want alleen jij kunt jouw afstemming volgen.
Ik ken heel veel goede businesscoaches die heel doortastend zijn in netwerk situaties. Mijn vriendin en verschrikkelijk goede business coach Veronique is zo iemand.
Zij gaat naar een event of een netwerk gebeurtenis en de volgende dag heeft ze een paar kennismakingsgesprekken. Ik weet zeker dat ze een programma heeft waarin ze je precies leert hoe ze dat doet.
Voor mij werkt het anders.

Ik wil klanten met wie ik een directe klik heb. Een soort liefde (of in ieder geval nieuwsgierigheid) op het eerste gezicht.
En als die klik er niet voldoende is, dan houdt het op.
Ik heb nog zelden om een visitekaartje gevraagd op een event of netwerkbijeenkomst en ik deel zelden kaartjes uit.
Ik deed het in het begin wel, maar ik merkte dat die kaartjes in een portomonnee bleven zitten en na een tijdje gooide ik ze gewoon weg.
En ik nam ook nooit meer visitekaartjes mee omdat ze oud waren, ik had mijn bedrijfsnaam veranderd en daarna was ik verhuisd en ik heb nooit nieuwe laten maken.
Ik ben ook niet zo van het netwerken overigens.
Ik vind het super leuk om te connecten. Als ik echt klik met iemand voegde ik iemand toe op Facebook, hoewel ik dat nu ook niet echt meer doe, omdat ik geen persoonlijk profiel meer heb. Ik gebruik het echt alleen voor IRL vrienden en familie en mensen die ik zelf wil volgen, niet voor potentiële klanten.
Dat gezegd worden veel mensen die ik ontmoet wel mijn klant.
Ze zoeken me zelf op op social media of op mijn website en schrijven zich dan in voor mijn nieuwsbrief. Dan leren ze me kennen, maken ze transformaties door door de waarde die ik bied en gaan ze producten kopen omdat ze VERDER willen groeien.

Hetzelfde als met strategie gesprekken: die doe ik eigenlijk niet. In het begin wel, maar nu niet meer.
Ik wil gewoon dat iemand beslist dat ze met me samen willen werken.
Ik wil klanten die hun gevoel kunnen volgen.
Ik wil klanten die weten wat ze willen.
Ik wil klanten die verlangens hebben en er voor GAAN.
Ik wil op het hoogste niveau krachtige creators begeleiden die direct actie nemen op hun inspiratie.
En als ze dus de inspiratie krijgen om door mij gecoacht te worden (In mijn Elite Mastermind of 1 op 1) en ik moet ze “overhalen” of ze hebben gesprekken nodig om “gerustgesteld” te worden, dan wordt het hem gewoon niet voor mij.
En ik heb allerminst het gevoel dat ik daardoor geld laat liggen. Want immers: Money follows joy 🙂

En geloof me: ik heb wel strategie gesprekken gevoerd, omdat businesscoaches zeiden dat het een goede strategie was, maar voor mij zuigt het alleen maar al het leven uit me als ik met mensen gesprekken moet voeren waar ik geen echte klik mee heb. Het kost me energie als ik mensen “over moet halen.”
Meestal is dat wie ze ZIJN.
Actienemers zijn namelijk actienemers. Net als ik. Ik voel iets, ik wil iets en ik DOE het.
Ik denk er misschien een paar seconden over na, ik doe even een gut check, maar IK neem vervolgens de beslissing.

Zo ben ik bijvoorbeeld net weer in een traject gestapt bij mijn coach Kat Loterzo, die overigens ook geen strategie gesprekken voert. Ze heeft dezelfde houding als ik: mensen VOELEN het, of niet.
Een paar maanden geleden was ik tijdelijk bij haar gestopt om een paar maanden bij iemand anders te coachen (Frederick Dodson) maar ik voelde heel sterk dat ik terug wilde naar haar. Ik voelde dat het heel goed voor me zou zijn om in haar High End Inner Circle te stappen. Ik verlangde er intens naar om met een grote groep ondernemers te connecten die net als ik tienduizenden euro’s per maand verdienen en naar de tonnen of miljoenen per maand willen. Je hebt gelijkgestemden nodig om de stappen te nemen die je wilt nemen. En ik ken een handjevol van die personen persoonlijk, maar in een Mastermind is het NOG krachtiger. En bovendien is er ook gewoon niemand met Kat haar daadkracht en haar creatiekracht en die toch afstemming altijd voorop stelt.
En ik neem ZELF die beslissing. Ik ga geen “goedkeuring” of “geruststelling” aan haar vragen. Het enige wat ik tegen haar heb gezegd is aan welke doelen ik wil werken de komende maanden. Zodat ze weet waar ik heen wil. Maar dan nog steeds weet ik dat het MIJN verantwoordelijkheid is om die doelen te bereiken. Dat IK leiding moet geven aan het traject zoals IK de enige ben die leiding geeft aan mijn business en aan mijn leven.
En dat verwacht ik ook van mijn klanten.
Ik ben allergisch voor afhankelijke mensen.
Ik KAN niemand zijn hand vasthouden.
Want ik kan echt iedereen “overhalen” om ja te zeggen tegen een traject, maar als het klanten zijn die NIET die eigen verantwoordelijkheid kunnen pakken, dan weet ik dat ze niet gelukkig van mij gaan worden en ik niet van hen.

Maar hoe kom ik dan wel aan klanten?
Wat voor mij HEEL goed werkt is bloggen met een PS er achteraan om een programma te promoten. Mensen voelen dat wat ik schrijf en melden zich aan.

En die PS geef ik dus overal.
Bij het netwerken: Zoek me even op als je resoneert of als je X of Y wilt bereiken. Wie weet kan het je verder helpen.
Ik stem er op af dat mijn werk magnetisch is voor mensen.
Ik schrijf letterlijk dingen op als: Mensen voelen dat ze met me samen willen werken.

Dit staat letterlijk, woord voor woord in mijn afstemscript dat ik dagelijks doorlees:

Ik HOU van mijn tribe en mijn tribe houdt van mij!!! Iedereen houdt van mij.
Iedereen die op mijn lijst komt, wordt gelijk verliefd op mij en mijn werk en wordt gelijk mijn klant.
Iedereen deelt mijn werk, mijn posts, mijn blogs en mijn weggevers. Iedereen laat me weten hoe waardevol mijn werk is.

En ik weet heus wel dat IEDEREEN niet voor IEDEREEN geldt. Maar het woord doet gewoon iets magisch voor mij omdat ik me dan 100% focus op wat ik wil creëren.

En een simpele PS geven werkt voor mij eigenlijk magisch voor alles.
Zelfs in webinars heb ik gemerkt.
Ik had zaterdagmiddag een webinar gegeven en aan het einde had ik mijn Geld is Liefde Event van 13 oktober gepromoot. En toen ik klaar was met het webinar, wilde ik de opname stoppen en kwam ik er achter dat ik vergeten was het webinar op te nemen.
Oeps.
En ik baalde een halve minuut want het was echt een goed webinar en toen dacht ik gelijk: Nou ja, het zal wel ergens goed voor zijn.
Dan shift ik ook zo snel mogelijk naar de plek waarin ik weer weet en voel dat het Universum me altijd steunt en er voor me is en daar echt geen fouten in maakt.
En later die avond kreeg ik in een flits wat inzichten over het aanbod dat ik had gedaan. Ik heb mezelf ergens wijs gemaakt dat ik in een webinar echt moet “verkopen.” Met een aanbod en een “bonus” en weet ik veel allemaal.
En dat ik dan goed de waarde over moet brengen en ga zo maar door.
En opeens zag ik ZO duidelijk dat ik in een webinar OOK gewoon een PS kan doen.
Want ik wil me nog steeds afstemmen op dezelfde klanten: klanten die hun GUT voelen.
Klanten die het aandurven om vanuit hun gevoel en hun intuïtie te leven.
Want je hoofd kan het je ZO moeilijk maken. Als je beslissingen vanuit je hoofd wil nemen, dan kun je BLIJVEN twijfelen, want er zijn altijd wel voors en tegens en als je dan nog aan het twijfelen bent, dan is de kans al weer voorbij, of de inspiratie weg, of is er al weer wat anders op je pad gekomen. Waar je dan OOK weer over gaat twijfelen en WEER niet op door gaat pakken.
En ik ben er om de krachtige creators te helpen.
Ik ben er om de mensen te helpen die meer willen en bereid zijn om verder te gaan dan andere mensen.
Dus ik stem me af op DIE mensen.
En ik stem er op af dat die mensen vanzelf naar me toekomen.
En soms hebben mensen gewoon nog wat tijd nodig. Soms staan mensen een jaar op mijn lijst en DAN zijn ze er pas klaar voor om met me samen te werken. En sommige mensen gaan uiteraard nooit met je samenwerken en dat is OOK ok.

Want stel jezelf eens de vraag:
WAAROM wil je dat die klant jouw klant wordt?
Is het alleen voor het geld of om een klant te krijgen? Dat is echt een grote energetische afknapper voor mensen.
Mensen komen als je de ruimte voor ze laat om er gewoon te ZIJN.
Als JIJ de energetische ruimte voor een “ja” creëert.
En er dan op afstemt dat de JUISTE mensen komen.
En misschien is dat die man en misschien ook niet.
En als ik ECHT voel dat ik HEEL graag met iemand samen wil werken en iemand in een traject wil hebben, dan ZEG ik dat gewoon tegen die persoon.
Dan zeg ik: ik wil super graag met je co-creëren in dit traject. Wat is er voor nodig zodat je ja gaat zeggen? En als ik het ZO sterk voel, dan klopt het altijd en dan komen we er altijd uit. Omdat de energie er is. Omdat zij het net zo sterk voelen als ik, maar ze moesten gewoon nog even ergens voorbij.
Maar als ik dat doe, ken ik mensen vaak al behoorlijk goed. Dan hebben ze al eerder iets bij me gedaan en dan WEET en voel ik dat het een goede match is.

Ik hou niet van spelletjes. Niet in relaties en ook niet met mijn klanten of met marketing.
En soms trap ik er ook in om mee te gaan met “technieken” of strategieën of wat dan ook. Maar zodra ik er achter kom dat het niet afgestemd voelt en dat het niet “echt” is, dan laat ik het los en dan ga ik andere keuzes maken.
Bijvoorbeeld bij het webinar van aanstaande dinsdag, ga ik een simpele PS doen, in plaats van een promo. Ik voel wel dat er nog mensen zijn die ik moet bereiken voor het Geld is Liefde Event. Ik voel het aan de energie (zie de mail van gisteren) Maar marketing moet leuk en fun en oprecht zijn. Voor mij is het zo belangrijk dat ik er een pure energie om heen bouw, in de vorm van: “He, ik heb dit ding, ik denk dat het waardevol voor je kan zijn. Doe je ook mee?”
En ja, soms ben ik best pittig in wat ik zeg. Maar ik weet dat mijn ideale klant dat fijn vindt. Ik wil namelijk ook uitgedaagd worden.
Ik wil soms ook wakker geschud worden.
Ik wil soms ook een beetje geprovoceerd worden en aan het denken worden gezet.
Ik wil soms ook uitgedaagd worden vanuit liefde om MEER te zijn en mijn volste potentie te benutten. En ik ga er vanuit dat mijn ideale klant dat net zo fijn vindt als ik.

Dus, dat is hoe ik het doe.
Ik hoop dat je er wat inspiratie uit hebt kunnen halen hoe marketing voor jou kan werken.

PS: nog 10 dagen tot het Geld is Liefde Event. Don’t miss out! HIER kun je er alles over lezen en je aanmelden.

PS2: Maartje’s Elite Mastermind is OPEN. Creatie op het hoogste niveau! Lees er HIER alles over.

Liefs Maartje

By |2018-03-13T11:29:28+00:00oktober 3rd, 2017|Business|Reacties uitgeschakeld voor Trek jij aan jouw klanten of trek jij jouw klanten magnetisch aan?