Ik hoor het SUPER vaak van klanten dat ze zich niet “willen opdringen naar hun klanten toe.” En dan gaat dat vooral om het onderwerp marketing en sales.
Gisteren nog zei een klant in mijn High Level groep:
“Ik heb een vriendin die ooit aan heeft gegeven dat ze interesse had in een van mijn programma’s. Nu heb ik een nieuw programma en ik zou dat zo aan kunnen bieden aan haar, maar ik durf het niet. Ik ben bang dat ik me opdring.”
Dus laten we hier eens induiken:
Want waarom vinden mensen het moeilijk om geld te ontvangen?
Daar zijn echt ontelbaar veel redenen voor, maar een van de grootste redenen is dat ze het gevoel hebben dat ze geld “afpakken” van andere mensen en dat ze het vervolgens gebruiken voor “eigen gewin.”
En die angst is heel “realistisch” want er zijn inderdaad ontelbaar veel mensen die er zo over denken.
Zo kreeg ik gisteren nog iemand die me een mail stuurde als reactie op het programma ”Manifesteer je ideale relatie” dat ik met mijn man Bob geef.
Ze zei iets als: “Ik las het en het zag er super goed uit en ik dacht: hier kun je vast een hoop mensen mee helpen. Totdat ik zag dat je er geld voor vroeg. Jammer dat het toch weer om eigen gewin gaat.”
En ja, het is waar dat het overgrote deel van de mensen nog steeds geen hout snapt van geld en inderdaad constant denkt in tekorten en opoffering.
NET als de dame hierboven.
Maar het zegt niets over jou of mij en alles over degene die het oordeel over ons heeft.
Vaak als mensen een dergelijk oordeel hebben dan is er een van de volgende situaties aan de hand:
Die persoon doet waarschijnlijk niet haar zielswerk maar verdient geld door een baan die eigenlijk niet bij haar (of hem) past, maar die ze “moet” doen omdat ze geen keuze heeft omdat ze toch de rekeningen moet betalen.
OF ze doet WEL haar zielswerk, maar doet dit gratis of voor heel weinig en kan de eindjes net aan elkaar knopen. En vaak zien ze het als “dienend” dat ze zich opofferen en halen ze daar waarde uit op wat voor manier dan ook.
OF ze heeft een partner die geld verdient waardoor ze zich helemaal geen zorgen hoeft te maken over hoe ze aan geld komt.
En eigenlijk is het raar. Want WAAROM waarderen we persoonlijke en spirituele ontwikkeling niet zo heel erg? Waarom hebben heel veel mensen nog steeds de mening dat je daar het beste zo min mogelijk geld aan kan besteden
En waarom zijn er AL die gebieden waar WEL heel veel geld wordt ingepompt?
Waarom is het voor een advocaat ok om 250 euro per uur te verdienen en voor een healer niet?
Waarom is het ok dat een piloot tussen de 80.000 en 250.000 euro per jaar verdient en is dat niet ok voor een coach?
Waarom gaat er wereldwijd ruim 400 miljard euro om in de wapenindustrie? En hebben mensen er kritiek op dat er zo veel wordt uitgegeven aan producten op het gebied van persoonlijke ontwikkeling (Ter vergelijking: ik vond een artikel dat zei dat mensen jaarlijks voor 500 miljoen uitgeven aan producten mbt persoonlijke ontwikkeling.)
Waarom waarderen we oorlog, procederen en een heleboel andere dingen meer dan persoonlijke en spirituele ontwikkeling en healing
Waarom waarderen die mensen zichzelf meer dan dat jij dat doet?
In de kern: omdat ze er voor kiezen.
Omdat ze er voor kiezen om de waarde te zien voor wat ze doen.
En ok, daar kun je over discussiëren als ik het heb over de wapenindustrie, maar kennelijk zijn er belachelijk veel mensen die er waarde aan hechten, want als mensen ergens geen waarde (meer) aan hechten, dan gaat er geen geld heen. Simpel.
En het grappige is mijn klanten met wat zij doen juist mensen helpen.
Ze pakken helemaal geen geld af, maar ze voegen juist waarde toe aan mensen hun leven en in ruil daarvoor ontvangen ze waarde terug, in de vorm van geld.
Ze voegen op een echte manier waarde toe aan mensen hun leven.
Ze zijn er oprecht voor mensen.
Ze BRENGEN mensen echt iets.
Of dat nu met coaching, healing, therapie, creativiteit, kunst, design, fysieke producten of wat dan ook is.
En geld vragen van mensen is niet iets dat je TEGEN ze doet, het is iets dat je VOOR ze doet. En waarom investeren postief is, heb ik laatst in DEZE livestream uitgelegd waarin ik mijn ervaring deel met het “betaal wat je kan systeem.”
Want kijk nu eens wat er OOK gebeurt als je er vanuit een ander perspectief naar kijkt:
Je toekomstige klant heeft een probleem en heeft al aangegeven dat dit probleem hem of haar dwars zit. OF persoonlijk aan je OF indirect door je te volgen. Want waarom volgen ze je anders op social media of via je e-mail lijst?
En jij hebt een antwoord op hun probleem.
Jij kunt ze verder helpen.
En waarom doe je dat niet?
Waarom hou je jezelf tegen om tegen je toekomstige klant te zeggen:
“Hé, je had me verteld dat je moeite had met dat ene ding. In mijn dienst/ product help ik mensen om dat soort problemen op te lossen. Vind je het fijn als ik je er wat meer over vertel?”
Als ze nee zeggen, dan is hun probleem niet groot genoeg of ze hechten gewoon niet genoeg waarde aan een oplossing.
OF ze vertrouwen zichzelf niet dat ze het resultaat kunnen halen met jouw ding, OF ze vertrouwen JOU niet dat ze het resultaat kunnen halen met je programma of dienst.
En als dat het eerste is, kun je er over praten met ze en als ze er echt niet doorheen komen, dan houdt het op. Sommige mensen zijn er nog niet klaar voor en dat is ok. Die komen later of misschien nooit. Laat ze gewoon weten dat als ze zich bedenken dat je er voor ze bent en that’s it.
Als ze JOU niet vertrouwen, dan is er een hele grote kans dat dat komt omdat jij jezelf niet vertrouwt dat je het resultaat kan leveren.
En daar moet je wat mee.
Want je klant wil zijn of haar geld niet in een bodemloze put gooien. Ze zouden graag resultaat krijgen.
En natuurlijk kun je dat resultaat nooit 100% garanderen. Maar ik WEET dat als mensen met me aan de slag gaan, ze dagen op, ze doen het werk (zowel het innerlijke als het uiterlijke) en ze zijn geïnvesteerd qua tijd, energie en geld, ze dagen op voor de calls en implementeren wat ik aan ze leer, dat er 100% zeker dingen gaan veranderen in hun leven.
En datzelfde vertrouwen moet jij ook in jezelf gaan krijgen. Dus wat is daar voor nodig?
Sowieso kun je er op afstemmen.
EN het is belangrijk om goed op te letten wat voor resultaten je klanten halen en willen halen en wat ze daarvoor nodig hebben EN ze dat vervolgens gaan geven.
Als ik het idee heb dat ik in een traject niet genoeg waarde heb gegeven, dan stel ik mezelf de vraag wat er voor nodig is dat ik dat gevoel WEL ga krijgen.
Soms is het een kwestie van een innerlijke overtuiging en soms hebben ze extra content nodig die ik ze dan vervolgens gewoon geef.
Voor mij staat de waarde die ik geef en het resultaat dat ik met klanten wil bereiken altijd voorop en ik zal altijd mijn uiterste best doen om ze daar heen te helpen.
En ja, er kan altijd iets onverwachts in het leven van een klant gebeuren waardoor ze TOCH niet de resultaten halen OF het blijkt toch niet DE perfecte match te zijn, maar dan kun je dus samen kijken hoe je dat op gaat lossen.
En ook dan kan een klant gewoon heel blij zijn met het feit dat het niet zo is gelopen zoals ze verwacht hadden. En laten we eerlijk zijn: de dingen lopen NOOIT zoals we het gepland hebben en verwacht hebben en de reden waarom we aan dingen meedoen is NOOIT de ECHTE reden waarom we aan dingen mee doen. Dat geldt voor onszelf EN voor onze klanten.
DUS, als je het idee hebt dat je jezelf “opdringt” aan mensen, dan mag er iets veranderen in je afstemming.
Waarom probeer je niet af te stemmen op dit verhaal:
“Ik lever een mega grote waarde aan mijn klanten. Ik ben altijd op zoek naar manieren om die waarde te vergroten. Ik lever altijd de waarde en als het om wat voor reden dan ook zo is dat iemand echt niet blij is of ik ben niet blij met een klant, dan kan ik die klant zijn of haar invesetring terug geven en is er alsnog niets aan de hand.
Ik BEN niet mijn bedrijf. Mijn bedrijf is een aparte entiteit, een creatie op zich en wil een bepaalde energie in de wereld zetten DOOR mij heen en ik stel me maximaal open om deze energie door me heen te laten stromen.
Ik geef me over aan deze creatie en ga mezelf uit de weg om zowel mijn bedrijf te dienen als mijn klanten.
En in ruil daarvoor, is mijn bedrijf en zijn mijn klanten er voor MIJ.
Mijn klanten en mijn bedrijf dragen MEGA graag bij aan de waarde die ik toevoeg aan de wereld.
Mijn klanten ZIJN er voor mij en mijn klanten verlangen OOK naar de shift die ik in de wereld probeer aan te brengen, en daar dragen ze met alle liefde en op iedere manier mogelijk aan bij.
Door me geld te geven, door mensen naar de creatie die mijn bedrijf heet door te verwijzen of door de content te delen die door mij heen is gestroomd.
En alle klanten en mensen die me volgen die NIET die bijdrage zijn, die mag ik ook in alle liefde loslaten. Voor hen is er een ander pad.
Ik hoef NOOIT een klant te helpen of een dienst of product aan te bieden alleen maar voor het geld. Want zij zijn niet de bron van mijn inkomsten, alleen MIJN BRON (God, het Universum, Creatie) is de bron van mijn inkomsten en mijn inkomsten kunnen uit allerlei kanten mijn leven binnen komen.”
Als je DAT tegen jezelf zegt: hoe voelt het dan om je diensten en producten aan te bieden? Op een super open manier. Zonder iets te hoeven forceren of mensen “over te halen.” Je kunt je er simpelweg op afstemmen dat je altijd de juiste mensen aantrekt die er klaar voor zijn om met jou te gaan creëren de komende tijd.
En iedere dag plant je zaadjes waarin iets zegt in de trant van: “Hé tof persoon, dit is wat ik doe met mijn business. ben je er klaar voor? Dan is dit de manier waarop we samen kunnen creëren.”
En dat is PRECIES wat ik nu tegen jou zeg:
He tof persoon! Ik hoop dat je iets waardevols uit deze blog hebt kunnen halen en dat er iets is geshift voor je.
Ik leer mensen DOLgraag over de energetische kant van geld (en/ of business.)
Ik wil je er dolgraag meer over leren. En als je daar klaar voor bent dan is mijn Geld is Liefde Community de beste plek om te starten. In de Community bied ik je meer dan 30 online programma’s aan op het gebied van de Wet van Aantrekkingskracht, Geld en Business Manifestatie EN ik en de Geld is Liefde coaches beantwoorden al je vragen in de Facebookgroep van de Community.
Lees er HIER alles over en kijk of het resoneert.
Voel je hem? Geen stress, gewoon een conversatie en of jij ja of nee zegt, dat is helemaal aan jou. En ik zal altijd acties blijven nemen om de waarde van het programma te verhogen, alles aan het programma te verbeteren en de waarde ook over te brengen EN mijn bereik te laten groeien. En dan KAN het niet anders dan dat ik er steeds meer mensen mee kan helpen. En voor mij is niets daar aan opdringerig. En als mensen dat gevoel WEL hebben, dan zijn ze 100% vrij om zich af te melden, ik heb daar geen moeite mee, want ik wil juist mensen om me heen die geloven in wat ik doe en me steunen en niet mensen die me naar beneden halen.
En dat zou jij jezelf ook moeten gunnen!
En met het geld dat we ontvangen van onze klanten, kunnen we weer waarde bijdragen aan de levens van een heleboel anderen!
Ik voeg waarde toe aan de levens van mijn gezin, mijn familie, mijn team, aan de mensen die in de supermarkt werken, aan de mensen van het energiebedrijf, aan de 2 jonge dames van wie we dit huis huren, aan de mensen die in het restaurant werken waar we eergisteren waren en ga zo maar door!
Dus ook geld verdienen is niet egoïstisch, het is bij jou, zodat je die waarde weer vrij door kunt geven!
En dat kan juist heel erg geweldig voelen en daar kun je weer een heleboel mensen mee helpen!