In dit artikel geef ik antwoord op een vraag die een van de leden van mijn  Geld is Liefde Community stelde.
Ze wilde graag van mij weten hoe ik mijn Online programma’s creëerde. Ze wilde graag weten hoe ik me laat inspireren en hoe ik er dan vervolgens toch iets “eigens” van maak?
Ze wilde graag weten hoe ze zich kan laten inspireren door al het mooie materiaal dat al te vinden, is in de wereld, maar toch niets kopieer.
In dit artikel geef ik daar antwoord op en deel ik nog andere dingen met je die belangrijk zijn als jij zelf graag Online programma’s of andere online content zou willen gaan aanbieden.

Ik laat me inderdaad iedere dag inspireren door alle prachtige dingen die het leven te bieden heeft. Ik lees HEEL VEEL boeken, met name over bewuste creatie en alles wat daar mee te maken heeft omdat dat mijn passie is. Ik lees veel over hoe we onze realiteit creëren door de Wet van Aantrekkingskracht en de andere Universele Wetten.
Maar als ik een Online programma aan het schrijven of ontwerpen ben, dan lees ik juist zo min mogelijk over het onderwerp.
Juist om dat programma echt vanuit mezelf te schrijven. Soms heb ik al inspiratie verzameld, bijvoorbeeld een oefening of een interessant artikel. En dan gebruik ik die, maar als ik 1 op 1 iets overneem, vermeld ik altijd de bron. En uiteraard kun je altijd gewoon materiaal van anderen gebruiken, zolang je maar de bron vermeld. Een andere klant van me zei: “Wat fijn dat jij dat gewoon doet. Ik ben altijd zo krampachtig andermans content aan het vermijden, maar jij plaatst het gewoon en vermeld vervolgens waar je het vandaan hebt. Wat bevrijdend!”

Maar laat ik bij het begin beginnen. Er komt altijd eerst een idee voor een onderwerp.
Dat is vaak een combinatie van iets wat mijn interesse heeft en iets waarvan ik weet dat mijn klanten het graag willen leren.
Natuurlijk is voor mij bewuste creatie altijd het centrale uitgangspunt. Als jij zelf een onderwerp aan het zoeken bent, neem dan iets dat dicht bij je ligt EN waarvan je weet dat het interessant is voor anderen. Je kan eventueel je bestaande klanten vragen om input te geven. Ik zie ook vaak enquêtes voorbij komen om op die manier om input te vragen. Er zijn veel online enquêtes te vinden, bijvoorbeeld via surveymonkey.
Als je besluit een enquête te houden, zorg dan dat je van te voren een heel goed beeld krijgt van wat je wil weten en dat je met de antwoorden die gegeven worden echt verder kunt.
Probeer het onderwerp niet TE breed te nemen, omdat het voor mensen overzichtelijk moet blijven.

Als je een onderwerp hebt, kun je vervolgens beginnen met de opbouw.
Ik denk van te voren uit hoe ik wil dat het er ongeveer uit komt te zien: het aantal modules, hoe ik de lesstof wil presenteren, wat ik allemaal aan bod wil laten komen en vooral wat ik wil dat het resultaat is als mensen de course gevolgd hebben.
Maar als ik de E-Course aan het creëren ben, laat ik altijd ruimte voor inspiratie.

Over de allereerste E-Course die ik heb geschreven, heb ik 6 maanden gedaan.
Toen ik hem vervolgens lanceerde, heb ik maar een paar exemplaren verkocht. Hier leidde ik uit af dat hij niet goed genoeg was. Dit hoeft niet altijd het geval te zijn. Het kost wat tijd om mensen ECHT te laten zien wat je in huis hebt. Er is ZO veel keuze en er is ZO veel aanbod, mensen moeten je vaak een beetje leren kennen om te zien wat JIJ te bieden hebt en dat kost tijd.

Nu neem ik geen 6 maanden meer om mijn courses te creëren.
Bij de E-Course: Afstemmen op geld heb ik het onderwerp gedeeld in mijn membership programma.
Geld is voor mij dit jaar ook een heel belangrijk thema geweest en het kostte me dan ook weinig moeite om te beslissen wat ik mee wilde nemen in de leerstof.
Mijn klanten waren enthousiast en dus heb ik een datum geprikt om 2 weken later te starten.
In de tussentijd heb ik het plan voor de E-Course met mijn e-mail lijst en via social media gedeeld, de opbouw voor de course gemaakt en de eerste paar modules geschreven.

Ik had besloten dat deze course uit meerdere korte modules zou bestaan zodat we echt over een periode van 40 dagen intensief zouden kunnen afstemmen op het thema geld.
De rest van de Course heb ik geschreven TERWIJL ik hem gaf. Dat werkte heel goed voor mij.
Het mooie van deze manier van aanbieden is, dat ik vragen die ik kreeg vanuit mijn klanten die de Course volgden ook gelijk mee kon nemen in latere modules EN ik hoefde er geen 6 maanden over te doen om de Course te creëren. Uiteindelijk heb ik er nu 6 weken over gedaan.
Als je dit op deze manier graag wil proberen maar onzeker bent over of je de juiste keuzes maakt, dan kan je hem altijd aanbieden als een “pilot-versie” tegen een scherp tarief. De “tegenprestatie” van je klant is dan dat zij jouw feedback geven en eventueel een testimonial.

Voordat ik de E-Course ga schrijven, zorg ik dus dat ik echt heel erg bekend ben met het onderwerp en dat ik er vertrouwen in heb dat ik mensen er ECHT wat over kan leren.
Je kan prima onderzoek doen en je daarbij laten inspireren door andere mensen die al doen wat jij wil doen. Zorg er voor dat je echter bronnen benoemt waar je echt iets letterlijk overneemt maar probeer er vooral JOUW eigen draai aan te geven.
Mensen komen een cursus bij jou volgen omdat ze van JOU willen leren. Jij hebt weer unieke gezichtspunten die anderen niet hebben.
Vaak schrijf ik gewoon wat ik denk en weet. Net als bij deze blog: ik schrijf gewoon wat er in me opkomt en ik vertrouw er op dat dat goed is.

Er zijn honderden mensen die anderen leren hoe ze E-Courses en online programma’s kunnen maken en toen ik net gestart was, heb ik op mijn beurt ook weer van anderen geleerd.
Maar inmiddels heb ik er mijn eigen draai in gevonden en doe ik het op mijn manier. En die manier deel ik hier met jou. En je zal zien dat als je vaker E-Courses gaat maken, dat je ook leert van iedere course die je geeft. Je zal zien dat je je materiaal op andere manieren aan gaat bieden, dat je leert wat wel en niet werkt en dat je echt een eigen stijl gaat ontwikkelen. En dat is allemaal goed!

Als ik weet dat ik met een E-Course ga starten, ben ik heel veel bezig met het onderwerp.
Het LEEFT echt in me en alle inspiratie die ik krijg, gedachten die in me naar boven komen en ideeën die ik via anderen krijg schrijf ik op. Ik gebruik bij het schrijven niet alle ideeën die in me naar boven komen, maar ik kijk altijd in mijn schrift of er nog dingen zijn die ik mee wil nemen in de cursus.
Als ik mijn cursus eenmaal heb gepubliceerd, weet ik dat ik er altijd nog dingen aan kan veranderen of aan toe kan voegen.

Je hoeft niet onzeker te zijn over wat je weet over een onderwerp, want vaak hoef je maar één stap verder te zijn dan anderen om hen te leren over een onderwerp.
Bedenk maar: als je vandaag zou leren schaken zou je dat ook gaan leren van iemand die net iets beter is dan jij en niet gelijk van een schaakgrootmeester. En zo zijn er altijd weer mensen die willen leren van JOU!

Ik zie E-Courses als een geweldige manier om kennis te delen en ik volg zelf ook heel veel E-Courses en online programma’s. Ik denk dat ik het afgelopen jaar ongeveer 6 online courses of programma’s heb gevolgd en ik ben lid geworden van enkele membership programma’s.
Ik vind het een heerlijke manier van kennis tot me nemen, omdat het veel dieper gaat dan het lezen van een boek en je kunt vaak direct vragen stellen en contact leggen met anderen. Daarnaast kan je het in je eigen tempo volgen, helemaal op je eigen manier EN je hoeft de deur er niet voor uit.

Maar het geven van E-Courses is niet alleen voor je klanten heel erg fijn, ook voor jou als ondernemer. Het is een fantastische manier om je kennis over te dragen en als je de course eenmaal hebt geschreven kun je hem blijven aanbieden. Als je een goede course maakt, kun je er veel geld mee verdienen, zelfs jaren later nog. Een win-win situatie dus, zowel voor jou als voor je klant.

Ik kan je NOG veel meer vertellen over het creëren van online courses, E-Boeken, membership- en mastermindprogramma’s en heb daarom de E- course Magisch Moeiteloos & Onbegrensd Ondernemen gemaakt.
Dit is een cursus voor krachtige creators die voelen dat ze voorbestemd zijn voor grootsheid en die hun onderneming naar het volgende niveau willen brengen door middel van bewuste creatie, de kracht van het Universum en slimme strategieën.
In deze course ga ik nog dieper in op onderwerpen zoals het schrijfproces, marketing, de manieren waarop je jouw course aan kan bieden (bijvoorbeeld schriftelijk of via audio of video), de tools die je daarvoor nodig hebt EN je kan al jouw vragen stellen in de Facebook-groep.
Je kunt deze cursus volgen in de Geld is Liefde Community. Je kunt er HIER alles over lezen.